duminică, 24 octombrie 2010

Libertatea

Rabelais isi imagina o manastire diferita de cele obisnuite, care nu era supusa nici unor reguli sau porunci. Aici, fiecare traia dupa vointa lui, se trezea cand vrea, facea ce vrea. Si oamenii erau fericiti, traind in libertate si moralitate.
Cateva secole mai tarziu, in 1920, cunoscutul ocultist Aleister Crowley infiinteaza in Italia o comunitate avand la baza filozofia sa religioasa, Thelema. Legea acesteia era formulata astfel:
"Do what thou wilt shall be the whole of the law."
Comunitatea este desfiintata in 1923, cand Crowley este izgonit de Mussolini.
Ramane intrebarea daca ar fi posibila o societate dupa acest model. Fara un comportament moral nu poate exista o societate si, cum oamenii nu imbratiseaza morala de bunavoie, prin lumina ratiunii, atunci este nevoie de legi. Dar pentru un om care isi iubeste semenii si pentru care morala nu reprezinta o constrangere, singura lege este:"Fa ceea ce vrei!"

15 comentarii:

  1. ai dreptate, nu e bine ca oamenii sa faca ce vor, d-asta e nevoie sa creada in minciuni, moralitate, religie, etc.

    RăspundețiȘtergere
  2. Poti sa faci ce vrei atunci cand vrei ce e rational. Daca un om moral nu e liber, unul imoral este? nu e sclavul viciilor sale?

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu exista om moral sau imoral, toti actioneaza dupa preferinte.

    Mereu e rational sa iti satisfaci dorintele, asa ca orice ai vrea sa iei e rational sa incerci.

    RăspundețiȘtergere
  4. Uite, in filozofia ezoterica se face diferenta intre vointa si dorinta. Viciile, adica dorintele egoului, iti intuneca ratiunea si atunci nu mai vrei ce ai vrea in mod normal, daca ai fi liber de ele. De exemplu nu poti sa spui de un om beat ca e liber, pentru ca nu face ce ar vrea cu adevarat daca ar fi rational.

    RăspundețiȘtergere
  5. e o distinctie falsa.

    ce vrea defapt sa zica e ca omul are dorinte contradictorii in functie de contextul in care se afla.

    RăspundețiȘtergere
  6. "Ramane intrebarea daca ar fi posibila o societate dupa acest model."
    Pana nu demult credeam ca o astfel de societate ar fi imposibila. Acuma tind sa cred ca m-am inselat. Cand spui ca asa ceva e imposibil admiti ca e ceva in neregula cu natura umana, ceea ce e fals. Din moment ce e posibil ca unii oamnei sa traiasca dupa acest sistem, inseamna ca de fapt e posibil ca toti sa traiasca. Doar ca pentru asta e nevoie de un mediu corespunzator; pentru ca asta este omul, un produs al mediului. Mediu bun - produse bune, mediu prost - produse proaste.
    Intr-un sistem care te forteaza sa-ti hranesti ego-ul e foarte dificil sa poti sa fii liber.

    RăspundețiȘtergere
  7. Sigur Lex, de buna voie si nesilita de nimeni te iau in casatorie.

    RăspundețiȘtergere
  8. Betelgeux, cred ca e posibila numai daca oamenii sunt morali, altfel s-ar alege praful de tot.
    Daca nu e nimic in neregula cu natura umana, deci, oamenii se nasc buni si societatea ii corupe, atunci unde este problema? cum a inceput o societate alcatuita numai din oameni buni sa decada?

    RăspundețiȘtergere
  9. Nu doar societatea, ci intreg mediul inconjurator. Mediul in care traim e de asa natura incat suntem nevoiti sa ne hranim ego-ul ca sa supravietuim. Sta in natura lucrurilor, orice forma de viata sa naste egoista. Dar exista posibilitatea educatiei, a crearii unui sistem care sa minimalizeze natura noastra egoista. De exemplu, in loc sa se incurajeze competitia, cum s-a intamplat si se intampla, se pot incuraja progresul prin ajutor reciproc. Cred ca omul e suficient de evoluat incat sa poata sa fie schimbat prin educatie.

    RăspundețiȘtergere
  10. Da,asa e. Omul este suficient de evoluat demult. Sa nu uitam de comunitatile eseniene. De fapt evolutia nu e liniara, istoria este alcatuita dintr-o serie de progrese si regrese.
    Dupa cum stau lucrurile acum, pare ca se apropie o schimbare. Eu cred ca traim in zorii unei noi epoci spirituale, opusa materialismului secolelor trecute.

    RăspundețiȘtergere
  11. Voi nu intelegeti, desi am mai zis-o. Multe actiuni de zi cu zi sunt actiuni cu suma nula, adica cand iti faci singur un bine automat faci rau altcuiva. Asta nu poti repara cu educatie, e ceva implicit finitudinii de posibilitati in lume.

    Rautatea sau bunatatea trebuie privita ca o perceptie asupra unei alocari de energie pentru satisfacerea uneor nevoi. Daca vrei sa fi bun cu altii trebuie sa iti faci rau si tie insuti pana la urma. Sa dai ce ai. Poate d-aia doar saracii ajung in rai?

    RăspundețiȘtergere
  12. Ipotetic: fiecare ar face ce ar vrea. Inevitabil, unii ar avea mai multa putere decat altii; astfel cei mai salbi vor fi subordonati celorlalti. Asa ca, adio libertate, adio societate de genul!

    RăspundețiȘtergere
  13. @Lex, io inteleg ce vrei sa zici. Intr-adevar, anumite lucruri nu le poti schimba pentru ca sunt in natura lucrurilor. Dar nu vad, de exemplu, de ce n-ar putea exista o societate fara competitie. Cred ca asta e un lucru care se poate obtine prin educatie. Cu ce isi face rau un copil care in loc sa rada de avionul prost facut al colegului de joaca, ii arata cum sa fac unul bun ?

    RăspundețiȘtergere